1. Yaz Eğitim Kampı
İMO`nun geleceği Foça`da kamptaydı
İnşaat Mühendisleri Odası tarafından bu yıl ilki gerçekleştirilen genç-İMO Yaz Eğitim Kampı, 31 Ağustos - 8 Eylül 2009 tarihleri arasında Foça`da yapıldı.
27 Nisan 2007 tarihinde yayımlanan İMO Öğrenci Üyeliği Yönetmeliği ile şekillenen kamp projesi, genç-İMO örgütlülüğüne hız, motivasyon ve gelecek öngörüsü verme amacıyla tasarlanmıştı. Hedef kitlesi genç-İMO üyeleriydi. Amaç, başlangıcından beri içinde yer alan veya daha sonra bu heyecana dahil olan genç-İMO üyelerini bir araya toplamaktı.
Gençleri Oda yöneticileri ile buluşturmak, mesleki ve teknik alanlardaki gündemi konuşmak, ülkenin güncel sorunlarına değinmek, sanatla, edebiyatla, şiirle ve denizle ortak paylaşımı arttırmak amacıyla tüm üye gençlere çağrı yapıldı. Çağrıya beklenilenin üzerinde bir ilgi oldu. Yüz kişiyi bulamayacağı sanılan başvurular, iki yüzü aştı.
1, 2 ve 3. sınıf öğrencilerinin çoğunlukta olduğu, yüzden fazla başvuru sahibine olumlu yanıt verildi ve kampa davet edildiler.
Bir meslek örgütü zemininde biraraya gelecek olan inşaat mühendisi adaylar için kamp programını oluşturmak üzere çalışmaya başlandı. Öncelikli amaç, gençleri meslek örgütleriyle tanıştırmaktı. Bu nedenle TMMOB ve İMO örgütlülüğünü konuşmak ilk konu başlığı oldu. Ardından mesleğin politikası ve Odanın gündemi konuşulmalıydı. Sonra gençlerin birer üniversite öğrencisi oldukları gerçeğinden yola çıkılarak özgür ve bilimsel üniversite ile mühendislik eğitiminin sorunları sıradaki yerini aldı. Ülkenin sorunları ve siyasal gündem ile program taslağı oluşmuştu bile. Buna sanat, edebiyat, spor atölyeleri eklendi. Artık ortak çadırlarda konaklanacak, yemeği birlikte dağıtılacak, ortak alanları birlikte temizlenecek, sabahları birlikte kalkıp akşamları birlikte eğlenilecek bir kamp için her şey hazırdı.
Kamp alanı, Foça ile Yeni Foça arasında bulunan denizi berrak, havası temiz, günbatımı romantik, nar ağaçlı Pollen Tatil Köyüydü. Tüm katılımcılar kendilerine ayrılan çadırlarını kurup dokuz günlük kamp hayatına ortak oldular.
Her gün 10`ar kişilik bir grup, yemek dağıtımı, bulaşık ve yemekhane temizliği gibi görevleri üstlendi. Sabahları 8.00`da sabah sporu ve müzikle başlayan kamp günü, öğleden önce bir oturumluk çalışmayla sona eriyordu.
Öğlen yemeğinden akşam 17.00`a kadar "serbest zaman" bölümünde, tüplü dalış, tiyatro, sinema, şiir, resim, halkoyunları atölyeleri çalışmaları yapılıyordu. Kimi zaman hocalarını, kimi zaman yöneticilerini denize atan gençler, bol bol denize girip (ya da düşüp) farklı şehirlerden kampa katılmış olan arkadaşlarıyla tanışıp, kaynaşıyorlardı.
Akşam günbatımı toplantıları saat 17.00 ile 19.00 arasında yapılıyordu. 20.00`da yenen yemeğin ardından sahilde yakılan kamp ateşinin etrafında ya da çimenlik alandaki minderlerin üzerinde toplanan genç-İMO üyeleri gecenin geç saatlerine kadar birlikte eğleniyorlardı.
Kampın 3. günü Bergama`da bulunan Yortanlı Barajı`na bir teknik gezi düzenlendi. Allionoi`yi sular altında bırakacak bu baraj ve havzası yerinde incelendi, yetkililer ile görüş alışverişinde bulunuldu.
Kamp süresince atölyelerde eğitim alan gençler hünerlerini kamp sonunda ortak bir gösteri ile paylaştılar. Halkoyunları grubu 24 kişiyle İzmir Zeybeği`ni sergilediler. Tiyatro grubu Muzaffer İzgü`nün "Sınır ve Duvar" oyununu sahneledi. Sinema grubu kamp içerisinde çektikleri iki kısa filmin gösterimi yaptılar. Şiir grubu şiir dinletisi düzenledi. Kamp açılışında Grup Martaval`ın, kampın sonunda ise Bandista`nın konseriyle coştular, eğlendiler.
Kamp sonunda katılımcıların özverisi ile yayınlanan kamp gazetesi ise herkes de bir tebessüm bırakarak, unutulmayacak anıların bir belgesi olarak yoğun ilgi gördü.
Kampın sonunda; yöneten ve yönetilen ikilemini aşan, mesleğin geleceğinin ortaklaşa bir çaba ile diri tutulacağına inançla bağlanan, ülkenin yaşanabilir, bağımsız ve güçlü geleceğinin ise barış ve dayanışma içindeki demokratik yapılarla ayakta kalacağını bilen her yaştan gençler kucaklaşarak ayrıldılar.
1.Yaz Eğitim Kampı Konukları
Aziz Konukman: "Mühendis, Gelecek ve Kriz"
Yasemin Özgün: "Öğrenci Sorunları, Türkiye ve Dünya Örnekleri"
Mustafa Yalçıner, Oğuzhan Müftüoğlu: "68"den Bugüne Barış"
Muzaffer İzgü: "Tiyatro ve Yaşam"
Cengiz Bektaş: "Neden Kerpiç, Örnekler, Uygulamalar"
Ant Akman: "Kerpiç Yapılarda Ekoloji Kavramı, Örnekler, Uygulamalar"
Bilge Işık: "Kerpiç, Malzeme Özellikleri, Çağdaş Teknolojilerle Uygulamalar"
Mehmet Soğancı: "TMMOB Tarihi ve Toplumsal İşlevi"
Mehmet Ali Taşdemir: "İnşaat Mühendisi Olmak"
Engin Önen: "Türkiye"de Futbol Taraftarlığı ve Fanatizm"
Zafer Kızılkaya: "Akdeniz Fokları ve Foça"
Şirin Gülcen Eren, Tuğrul Tankut, Taner Yüzgeç: "Oda Belgelendirme Politikaları"
Ercan Karakaş, Halil Ergün ve Burhan Sönmez: "Demokratik Açılım, Siyaset, Gelecek" Oğuz Türkyılmaz, Şahnaz Tiğrek: "Su ve Enerji Politikaları"
Ahmet Alpay Dikmen: "Değişen Mühendislik Alanı ve Üniversite"
Kamp Atölyeleri ve Eğitimciler
Emrah Güney: Resim Atölyesi
Ahmet Antmen: Şiir Atölyesi
Tamer Özşeker: Sinema Atölyesi
Turgay Tanülkü: Tiyatro Atölyesi
Sevilay Özkırlı: Halkoyunları Atölyesi
Erhan Öztürk: Tüplü Dalış Atölyesi
İnşaat Mühendisleri Odası için bir ilk olma özelliğine sahip genç-İMO 1. Yaz Eğitim Kampındaki panel ve söyleşilerin kurgusu ile yakın gelecekte her biri inşaat mühendisi olacak öğrenci üyelerin, mesleklerini, TMMOB`nin ve bileşeni olan İMO`nun çalışma anlayışı ve ilkelerini tanımaları; ülkemizde ve dünyada yaşanmakta olan sosyal-kültürel ve ekonomik gelişmeler ile ilgili konuların uzmanlarıyla birlikte tartışmaları amaçlanmıştır. Birçok öğrenci için ilk olma özelliğine sahip atölye çalışmaları ile her biri farklı farklı üniversitelerden gelen öğrencilerin birlikte üretme süreçlerinden geçerek birbirlerini tanımaları geleceğe taşınacak güçlü bağların oluşması amaçlanmıştır. Ortaya çıkan atölye çıktıları ise bu durumu kanıtlar niteliktedir.
Kampın açılış paneli kampın ikinci günü; Aziz Konukman ve Yasemin Özgün ile bugünün mühendislerinin ve öğrencilerin sorunlarının değerlendirildiği etkinlik oldu. Akşam, günbatımı söyleşisinde ise Mustafa Yalçıner ve Oğuzhan Müftüoğlu ile Türkiye 68 Gençlik Hareketi ve Türkiye`de barış süreci değerlendirildi.
Kampın üçüncü günü gerçekleştirilen "Tiyatro ve Yaşam Söyleşisi"nde Muzaffer İzgü, yoksulluk içerisinde geçen çocukluğunu ve Adana Halkevinde ilk defa kitaplar ile tanışmasını anlattı. Muzaffer İzgü öğrencilere ders niteliğindeki öğütlerde bulunurken, Gülmece Sanatının inceliklerini de anlattı.
Dördüncü gün sabahı Cengiz Bektaş ve Bilge Işık hocalarımız ile Anadolu"nun yapılarında önemli bir yeri olan "Kerpiç"in günümüz modern yapılarında nasıl uygulanabileceği tartışıldı. TMMOB Başkanı Mehmet Soğancı ve İMO Başkanı Serdar Harp ise TMMOB ve İMO örgütlülüğü anlattı. Dördüncü günün akşamında ise İTÜ eski dekanlarından Mehmet Ali Taşdemir hocamız, geleceğin inşaat mühendisleri ile inşaat mühendisliği mesleğini anlattı.
Kampın beşinci gününde Engin Önen hocamız, kendi takımlarının tezahüratını yapan öğrencilerin eşliğinde salona girerken, öğrencilere futbol taraftarlığını ve fanatizmi anlattı. Aynı günün akşamında ise Zafer Kızılkaya Foça`nın da ismine ilham olan Akdeniz Foklarını anlattı.
Kampın altıncı gününde Şirin Gülcen Eren, Avrupa Birliğinin ve Hizmetlerin Serbest Dolaşımı Anlaşmalarının getirdiklerini anlatırken; ulusal mühendislik alanının korunması için ulusal belgelendirmenin şart olduğuna değindi. Tuğrul Tankut hocamız mühendislik eğitimi ile ilgili değerlendirmeler de bulunurken, Odamız eski başkanlarından TMMOB Onur Kurulu Üyesi Taner Yüzgeç Oda`nın belgelendirme projelerini anlattı. Aynı günün akşamı Sinema Sanatçısı Halil Ergün, Birgün yazarlarından Burhan Sönmez, Kültür Eski Bakanı ve 1999 yılında yayımlanan Doğu ve Güneydoğu Raporu yazarlarından Ercan Karakaş ile güncel siyaset ve kürt açılımı üzerine söyleşi gerçekleştirildi.
Kampın yedinci gününde ise Oğuz Türkyılmaz Türkiye`nin genel enerji politikaları ve enerjide dışa bağımlılığı anlatırken; Şahnaz Tiğrek hocamız, Türkiye`nin hidroelektrik politikası ve son dönemde oldukça yoğun gündeme gelen nehir tipi hidroelektrik santralleri değerlendirdi.
Kampın son gününde ise Ahmet Alpay Dikmen hocamız ile birlikte mühendis mimarların değişen özlük hakları, mühendislik mimarlık hizmetinin değişen iktisadi yapısı ve bu durumdan üniversite eğitiminin değişimi öğrencilerin katılımıyla tartışıldı.
Panel ve söyleşilerin kurgusu, öğrenci üyelere mesleği, TMMOB ve İMO`yu tanımalarını sağlamak ve bunu yaparken öğrenci üyelerin paylaşım içerisinde olması amaçlanmıştır. Tüm bu etkinlikler ile Odanın toplumsal sorumluluğu; üyelerine olan sorumluluğu anlatılmaya çalışılmış özetle Oda"nın birçok toplumsal konuya ve mühendislik alanını etkileyen konulara bakışının bilim ve tekniğin ışığında nasıl oluşturulduğu gösterilmeye çalışılmıştır.
KAMP DEĞERLENDİRMESİ
genç-İMO Öğrenci Konseyi Başkanı
Avşar Çelik
Kamp kararının II. İMO Öğrenci Meclisi Toplantısında olgunlaşmasının ardından, 14 Mart 2009 tarihinde Ankara`da "Bilimsel, Demokratik ve Parasız Eğitim" temasıyla Öğrenci Kurultayı düzenlemiştik. Kurultaya altı yüzden fazla öğrenci üye katılmıştı ancak kurultay programımızı bir güne sığdırmak zorunda kaldığımız için öğrenci arkadaşların salondaki tartışmalara ve değerlendirmelere yeterince dahil olamadıklarını gözlemlemiştik. Ayrıca zaman darlığı sebebiyle farklı şubelerden gelen öğrenciler arasında etkili bir iletişim de kurulamamıştı.
Kampın örgütlenmesi sürecinde bu deneyim bizim için yol gösterici oldu. Daha geniş bir zaman aralığında, daha dar bir katılımla gerçekleştirilecek bir etkinliğin örgütlenme sürecimiz için son derece faydalı olacağını düşündük. Böylelikle katılımcılar tartışmalara daha çok müdahil olabilecek ve diğer şubelerden gelen öğrenci üyeler ile daha rahat iletişim kurabilecekti. Düzenlediğimiz kamp etkinliği amacımızı gerçekleştirmemize büyük oranda olanak sağladı.
Öncelikle öğrenci üyelerin tamamının kamptan memnun ayrıldığını belirtmek gerekiyor. Katılımcılar kamp ile ilgili bazı eleştirilerde bulunsalar da kampın çok verimli, geliştirici ve eğlenceli geçtiği yorumlarını yaptılar ve kampın her yıl mutlaka tekrarlamasını istediler. Sonuç itibari ile Öğrenci Konseyi olarak bizim gözlemimiz öğrenci üyelerin kamp ile ilgili genel görüşlerinin olumlu olduğu yönündedir. Bu defeatle birçok katılımcı tarafından dile getirilmiştir. Ufak çaplı eksiklikler ve aksaklıklar yaşamamıza rağmen, genel anlamda başarılı bir kamp organizasyonuna hep birlikte imza attık. Kamp boyunca öğrencilerin ve yöneticilerin samimi bir ortamda birçok anıyı ve çalışmayı paylaştığını gördük. Bunun yanı sıra öğrencilerin kendi aralarında geliştirdiği arkadaşlık ve kolektif çalışma bilincinin, örgütsel anlamda önümüzdeki dönemlerde de devam edecek bir pratiğin başlangıcı olacağını düşünüyoruz. Gelecek dönem çalışmalarına ışık tutması için elinizdeki rapora ek olarak ve bir sonraki kamp için somut öneriler içerecek bir rapor İMO Öğrenci Konseyi tarafından hazırlanacak ve ilgililere duyurulacaktır. Katılan tüm arkadaşlara ve Odamızın yöneticilerine teşekkürler ediyorum.